• ProTrening - Få treningsstudioet hjem!
Fri frakt over 400 kr/ Rask levering

Romaskin - Det perfekte hjemmetreningsapparat?

Hvor effektiv er romaskin? Trening på romaskin er veldig effektivt og brenner flere kalorier enn de fleste treningsformer. Alle de store muskelgruppene er i aktivitet samtidig, og hjertet må jobbe veldig hardt. Ettersom trening med romaskin innebærer at man både presser og drar, trenes legger, lår, armer, skuldre og rygg. Denne effektive og allsidige treningen av hele kroppen gjør en romaskin til et utmerket kjøp dersom du er ute etter en treningsmaskin hvor du kan trene hele kroppen. Du slipper også å forårsake unødvendige belastninger på leddene noe andre typer trening ofte kan gi.


De tre fasene man går igjennom når man ror:

1. Den første fasen av rotaket kalles innsatsfasen. Her er det særlig setemusklene som jobber, og i tillegg aktiveres for- og baksiden av bena. Samtidig arbeider musklene i ryggen statisk. Det bidrar til å øke utholdenheten i korsryggen og redusere ryggproblemer.

2. Den andre fasen, mellomfasen, er hardt arbeid for forsiden og baksiden av lårene. De foretar hele frasparket og står for mesteparten av fremdriften i ordentlig roing. Setemusklene får også kjørt seg, samtidig som ryggmusklene arbeider både statisk og dynamisk.

3. I avslutningsfasen trenes overarmsmuskelen, den brede ryggmuskelen samt de små musklene mellom skulderbladene, som er med på å gi oss en rank holdning og velfungerende skuldre. Kjernemuskulaturen i mage og korsrygg arbeider hele tiden.


Kilde:  https://aktivtrening.com/trening/fitness/hvilke-muskler-trener-jeg-i-romaskinen